"Vi lever vårt liv framlänges, men vi förstår det baklänges"

tisdag 17 mars 2015

Remember that first time?

Det finns mängder med vad jag brukar kalla "skyltar" ute på internet.  Ni vet, det är en fin bild med en bra text. De delas friskt på alla sociala forum och bloggar och jag kan inte tänka mig att det finns någon som vet vem upphovskvinnan - eller mannen är...

Dessa "skyltar" är den nya tidens variant på de kopior man brukade hitta på bland annat arbetsplatser förr om åren. Det var roliga bilder med texter och kopiorna var oftast så dåliga eftersom de var kopierade i femtio-elfte led eller ännu längre tillbaka. Och de flesta ansåg att kopiorna var dåliga och ökade svärtan i kopiatorn, vilket gjorde att kopiorna blev ÄNNU sämre...

Det är ungefär likadant nu för tiden, på nätet. De allra flesta "skyltarna" är i formatet .JPG, vilket är ett förvisso litet (tar lite plats i kb eller mb) format, men det blir sämre och sämre för varje gång bildfilen öppnas och på ungefär samma sätt blir alltså dessa nya "kopior" suddigare och otydligare ju längre de finns där ute...

Varje gång jag hittar nån riktigt bra skylt så tar jag mig an att bättra på den: det kan variera hur mycket jag gör, men om vi tar bilden ovan som exempel har jag gjort om den helt och hållet utifrån en av de bilder som finns på nätet. Jag ritade om killen helt och hållet, lade nya färger och skuggor. Jag tog en helt ny bild på en stereo och gjorde nya skuggor och ny bakgrund / text. Allt sparade jag istället i .PNG vilket är ett format som tar större plats (kb eller mb) men som håller sig något klarare och tydligare oavsett hur många gånger filen kopieras och öppnas. 

Dessutom gjorde jag bilden större i pixlar räknat, bra mycket större. Man skall väl för fanen se vad det föresteäller och vad det står?

Jag kan bara uppmana er där ute som sysslar med sånt här att anamma den principen för ni vill väl att bilden skall vara så bra som möjligt, läsbar och stor nog för ALLA att kunna ta del av?

Gör ett lite mer noggrant arbete i exempelvis GIMP så blir alla nöjdare och gladare... :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar