"Vi lever vårt liv framlänges, men vi förstår det baklänges"

måndag 2 juni 2014

Den stora skillnaden,

mellan att vara frisk och sjuk är exempelvis hur lång tid det tar att återhämta sig när man blir trött. En frisk person (jag vet, jag har varit frisk, hehe) kan lättare ruska av sig tröttheten till exempel på jobbet. Man tar en fika, eller käkar en frukt, eller tar en promenad på lunchen. Sedan är man redo för eftermiddagen. Typ.

Men är man sjuk - som i mitt fall bland annat extremt stresskänslig - gör alla intryck man tar in under en viss tid, lite beroende på vad man sysslar med, att man blir totalt bombad i roten. Mentalt trött, kallar min öronläkare det för. Det är något välkänt inom hörsel- och balansproblematiken, men kanske inte så up-to-date inom exempelvis psykiatrin.

När jag blir trött (nu när jag är sjuk) behöver, eller rättare sagt, MÅSTE jag vila en stund. Hur länge det blir, beror på hur trött jag är i skallen. Men det är i varje fall en längre period än det var förr om åren. Då kanske det räckte med 30 minuter eller kanske en timme. Men nu är det kroppen och knoppen som styr och det kan vara allt ifrån 1 timme till 3 eller 4. Och jag måste låta det få ta den tiden. Det kan man inte göra så enkelt om man till exempel jobbar. (Troligen behöver man inte vila halva arbetsdagen om man är så pass frisk att man orkar jobba heltid, men det kan ju vara svårt att hitta en plats och ta sig 20 minuter...)

Allvarligt talat: Ni som har arbete, hur många arbetsplatser känner ni till som har ett vilorum? Och är detta vilorum endast för "akuta" tillstånd, eller kan vem som helst gå in där - i mån av plats - och lägga sig ned en stund?

Återhämtningen är alltså det som för mig är den stora skillnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar