"Vi lever vårt liv framlänges, men vi förstår det baklänges"

onsdag 11 juli 2012

Bilder

När man ligger på rulle är det bara att hänga med och pinna på. I det här fallet ligger skrivlusten på hög nivå och jag tänker dra en liten repa med bilder som jag "skapat" efter att ha tagit mig en rejäl funderare över upphovsrätten. Tidigare tog jag ju bara vad som fanns på nätet och förändrade det enligt mitt eget sinne, utan att ha en tanke på vad som är tillåtet eller inte. Jag trodde faktiskt, helt ärligt, att om en bild låg uppe på nätet så kunde vem som helst ta den och använda den för sitt eget ändamål. Sorry, men man lär sig så länge man lever.

Som jag förstår det kan man lugnt utgå ifrån att allt är förbjudet, så är man på den säkra sidan. Men då blir det rejält tråkigt. Det finns mängder med PD- (beskrivning till höger på sidan) bilder och dessutom clip-art så det räcker och blir över. Jag kan kanske inte göra den typ av bild-collage som jag gjorde tidigare, men det är helt okej eftersom jag gillar utmaningen det innebär att vara mycket mer begränsad än tidigare.

Ju mer jag gräver efter "tillåtna" bilder så hittar jag sidor med PD-bilder och dessutom finns alltid Wikimedia Commons. Det finns massor med bilder därifrån som jag kan lägga upp här på sidan om jag bara ger bilden en text med rätt hänvisningar. Sedan finns NASA. Deras bilder får man använda på samma sätt som "commons". Men nu till de bilder jag gjort på senare tid:

Ögat som kameralins

Jag gillar ögon. Vet inte vad det beror på, men om man tittar på en riktigt bra bild av en iris så ser man ju hur otroligt komplex och vacker den är. Hela ögat är en fantastisk "miljö" att arbeta med. Jag har försökt många gånger att "få till det" med diverse typer av "robot"-ögon och terminator-varianter, men det har inte blivit riktigt bra. Bilden ovan tycker jag blev förbannat bra och "verklig".

"Escape"

Vem har inte velat fly från allt genom att helt enkelt bara trycka på en knapp? Jag vet att jag gjort det många gånger. Jag har önskat att man kunnat lägga sig på sängen och säga "god natt, vi ses nästa onsdag" och så sover man bort en vecka och slipper alla jävla bekymmer. Tyvärr - eller kanske lika bra - så fungerar det inte.

På temat öga så tyckte jag att det skulle vara förbannat cool med en tangent istället för iris och pupill. Men vilken skulle jag välja? Antingen kan man ta en som existerar eller så kan man skapa en egen typ "Help" eller liknande. Men Esc-tangenten fick det bli denna gång. Inte för att jag känner att jag vill fly, men det kanske någon annan gör.

När man (jag) gör den typen av bilder är det förbannat svårt att få det att se verkligt ut. Naturligtvis vet alla att ingen har en tangent från sitt tangentbord sittande i ögat, men det är ju själva utmaningen. När jag tittar på de här två bilderna ovan så känner jag att jag blivit förbannat mycket bättre på den här typen av bilder. Jag skulle kunna ägna ett helt inlägg åt att förklara hur och vad som blivit bättre - övning ger faktiskt färdighet - men nöjer mig med att konstatera faktum.
Bästa tändaren

Att ha blivit begränsad känner jag bara är bra. Man får tänka ett snäpp längre och det verkar göra bilderna bättre. Mer kvalitet än kvantitet, liksom. För övrigt så har jag ju en webbkamera, eller rättare sagt, tre stycken av varierande kvalitet. Det finns en ziljon föremål i ett hem man kan plåta och bygga upp ett inlägg kring. 

"Life as I know it"

Det är svårt att illustrera en känsla i en bild. Jag vet inte om jag lyckats, men bilden ovan handlar om att jag försöker visa på hur min tillvaro ser ut här och nu. Inom mig och precis i min närhet är det lugnt och fridfullt. Men runt omkring "out there" är tempot högt och uppskruvat. Människor springer - som jag ser det - runt utan mål. Jag behöver min lugna miljö för att över huvud taget kunna klara av att då och då vistas i den yttre och mycket stressande verkligheten. Ju lugnare jag blir inombords, desto lättare blir det kanske för mig att ta mig ut och fram bland alla stressade människor.

"Run Like Hell"

Jag gillar oskärpa av någon konstig anledning. Eller det är bättre att skriva att jag gör det numera eftersom jag tidigare ville ha bilderna skarpa till tusen. Men skärpa är inte så bra - i min bok - om bilden från början inte är skarp. Det går liksom inte göra en juvel av en sten. Eftersom min bästa webbkamera inte klarar att ta några större bilder med bra skärpa så väljer jag istället att göra mindre detaljer, som ögat, för att kunna få skärpa. Eller så blir det stora bilder som den ovanför. Den handlar inte om att jag är stressad utan försöker visa på fart och snabbhet.

Jag tycker det är intressant med den funktion som kallas för "rörelse-oskärpa". Man kan kombinera den och "vind" för att försöka få fram en rörelse. Jag är riktigt nöjd med bilden, men så här i efterhand tänker jag att de oskarpa (rörelsen) partierna skulle varit mer genomskinliga.

Fantastisk text

Om man försöker sig på att förstå det här med upphovsrätt blir man totalt bombad i roten efter ett tag. Mycket av reglerna och lagarna övergår mitt klena förstånd. Det jag förstår arbetar jag efter. Skyltar, citat, aforismer och alla andra typer av klurigheter som ligger uppe på nätet verkar man kunna använda utan risk. Ingen jävel äger ju "ordet" även om någon sagt något bra först. När det gäller "sinnesro-bönen" så tyckte jag det var förbannat märkligt att det inte fanns någon bild på den som var riktigt skarp och bra. Så jag gjorde en. Men bilden ovan är inte mitt original. (Jag hade för mig att jag lagt upp den bilden här på sidan. Men icke. Skall ombesörja det snarast.)

Helt egen-komponerad bild

Jag skrev att "ingen äger ordet" och det är väl sant, men jag kan exempelvis inte ta en skärmdump eller en bild från en bok / tidning och lägga upp här. Däremot kan jag memorera texten och sedan skapa mig en egen bild. Som den ovan. Texten är fantastisk, men var på engelska i "original", vilket jag inte ville ha. Så jag översatte den och tog ett PD-clip-art och vips så blev det en bild.

Utställningen 1897 i Stockholm (Wikipedia Commons)

En ytterligare möjlighet att använda bilder är att ta en som är minst 70 år gammal. Då brukar man få lägga upp den - utan att ha ändrat den - om man anger källan. Det finns således många varianter man kan använda sig av om man tagit sig själv i örat och väljer att försöka följa djungeln av upphovsrätter.

P.s. Möjligen onödigt att påpeka, men alla bilder i detta inlägg, i övriga dito och på sidan över huvud taget är numera antingen mina egna eller helt eller delvis en kombination av tillåtna bilder. Det finns helt royalty-fria bilder som man kan använda för sitt eget behov och förändra för att skapa nya intressanta verk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar