"Vi lever vårt liv framlänges, men vi förstår det baklänges"

lördag 10 oktober 2015

Idag är det min födelsedag. Hurra, hurra, hurra. Hehe. Det är alltså den 10/10 och jag sitter här och funderar. Inte över att jag fyller år, utan att jag idag tänker mig att lägga upp lite saker på den här sidan. Det var ett bra tag sedan. Responsen på mina texter här är NOLL så då är det mindre kul att skriva. Även om jag, som sagt, skriver för min egen hälsas skull, är det ALLTID trevligt med feedback. Det spelar ingen roll om man blir sågad, eller jo, lite förstås, men det är bättre med en negativ åsikt än ingen alls.

Tänk om? Bara kvinnor inom politiken...
Bilden ovan är från England. Det visar en fotoshoppad bild på hur det skulle se ut med bara de kvinnliga medlemmarna i deras parlament. ALLA de tomma stolarna tillhör alltså män. Jag tänker att om det fanns fler kvinnor i sådana här sammahang och fler som satt i bestämmande positioner, skulle världen se väldigt annorlunda ut.

Pluto. (Image credit NASA)
Det dyker upp många bilder på nätet från både mars och pluto. Det är totalt enastående bilder. Fantastisk skärpa, med tanke på hur långt ifrån - i det här fallet - sonden är från vår mest avlägsne granne Pluto. Det lär nog dröja väldigt länge innan vi eventuellt kommer ens i närheten av de yttre delarna av vårt solsystem. Om vi nånsin kommer dit.

NASA har offentliggjort sina planer gällande en resa till mars.
Först och främst så behöver vi ta oss till mars. "Get your ass to mars", som det sägs i en bekant rulle. Gissa vilken? Mars har varit aktuell länge, men har blivit än mer intressant då man säger sig ha funnit bevis på att det finns - idag - vatten på mars. Det lär nog ha fått lite mer fart på folket på NASA.

Men som syns på bilden är vägen dit lång och då inte bara i mil räknat, utan även i tid. Det är så otroligt mycket som kan gå fel redan innan man kommer iväg. Men människans natur är ju sådan, hon vill alltid se vad som finns bortom bergen. Eller på grannens tomt...

Här visas en del av tidsplanen.

 En viktig del i rymdprogrammet är ISS. När det gäller mars-"folket" skall de tillbringa tid där för att försöka vänja kroppen inför kommande strapatser. Men det kommer att ta tid innan de första människorna sätter sin fot på mars. Oavsett om NASA säger sig ha nya raketer för framdrivning samt en hel del annat materiel, så ligger det främsta problemet hos människan själv. Det krävs så otroligt mycket av en människa som skall färdas så långt och under så lång tid. Dessutom vet man ju inte om de första resenärerna åker enkel resa. Men det är ju ganska troligt. Och det kräver något alldeles extra utöver om det skulle vara klart med en återresa.

International Space Station - ISS.
Framdrivningen är viktig.
Observera att bilderna ovan redan har en "cred"-markering.

För egen del hoppas jag verkligen att jag fortfarande är vid liv och god vigör när en eventuell resa blir av. Jag kan inte tänka mig annat är att det kommer att vara kameror precis överallt.

Tack för denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar