"Vi lever vårt liv framlänges, men vi förstår det baklänges"

måndag 2 juni 2014

Utklippt från Facebook - 5 april

SÄG SÅ HÄR:
Jag sitter hellre här under min kork-ek uppe på Kullen och mår bra, än att jag börjar ta mig allt större svängar ut i det stora okända med risken för att må dåligt.

Jag känner inget tvång. Jag har valt min yttre parameter själv, utifrån tidigare upplevelser och erfarenheter. Min cirkel är liten. Den rör nästan aldrig vid "verklighetens" cirklar. Men återigen. Det är ett eget val.

Lugn, ro och tystnad är ledstjärnan. Om detta innebär en snäv cirkel, så gör det mig ingenting. Jag känner mig helt nöjd att ha stakat ut mina gränser och därefter leva inom dem.

Allt det jag gjort tidigare har jag plockat bort. Allt det negativa är borta. Jag har behållit de positiva och bejakande rutiner som får mig att må gott. Det har krävt sin man, men allt här i livet har ett pris och med tanke på mina tidigare öden och äventyr är det något jag gärna betalar.

Det innebär ingen begränsning, som jag ser det. Det beror delvis på att jag vet att jag mår sämre av att öka mina gränser och att ta mig längre och längre ut. Och då har jag sedan länge beslutat att det är bättre här än där.

Många människor kanske skulle känna sig just begränsade och kvävda av att ha en slags gräns för vad de "kan" göra och hur de kan göra detta. Men är inte allt i livet ett slags val? Man kan välja att gå den snabba vägen, med tusentals upplevelser och hela tiden leva på gränsen mellan liv och död.

Eller så kan man välja den långsamma vägen där ALLT sker inom en slags "säkerhets"-marginal, som man själv ställt upp utifrån sina tidigare erfarenheter och tillkortakommanden. Det känns inte fel, utan det känns helt rätt och riktigt.

NI minns reklamen: "..varit där, sett det, kan det, gjort det.." och så vidare? Det går att leva efter den devisen, speciellt när allt det man sett gjort och upplevt varit negativt. Då plockar man bort detta från kartan och så ritar man en ny karta.

Sjukdom handlar mycket om att rita om både sin yttre och inre karta. Vissa saker FÅR man inte göra, helt enkelt för att de tar död på en. Vissa saker har man lärt sig klara sig utan och annat har man valt bort av andra skäl. Detta handlar om ALLT i ens liv. Jag kan inte påstå att jag lider av att ha valt bort så många saker, personen och företeelser.

Det finns nämligen annat att lära sig och att göra samt andra människor att lära känna. Jag fick för nåt år sedan ständigt höra att det "...kanske var dags för mig att sluta med navelskådandet och ta mig ut i livet..." Kanske var det väl menat, men det var helt fel. VI har alla våra referensramar och även om vi vill väl så utgår vi från vår egen och den passar naturligtvis inte alla andra människor.

Nå. Som sagt. Jag sitter hellre här under min kork-ek på Kullen, i lugn, ro och tystnad och blir 101 år, än att jag börjar rita på mina kartor och flytta mina gränser, allt med risken att dö i förtid. Om det anses begränsande av andra, kan jag inte mer än totalt skita i.

Låt mig bara säga att rita om kartan och vidga gränserna inte har ett FÖRBANNAT DUGG med att jag skall återvända till mitt gamla och dåliga liv. Inte en chans...! Men de senaste fem åren av nykterhet har lärt mig vad jag kan / inte kan göra i min tillvaro.

Detta är vad jag nu lever efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar