"Vi lever vårt liv framlänges, men vi förstår det baklänges"

onsdag 13 februari 2013

Förmodligen den bästa live-plattan någonsin

"Live and Dangerous" dubbel-vinyl-LP från 1978"
Någon gång i juni 1978 dök den upp på skivdiskarna: "Live and dangerous" av och med Thin Lizzy. Oavsett vilken typ av musik man gillar (gillade) så har nog de flesta av oss som är typ 50+ någon slags relation till den här plattan. Jag minns att även de flesta vuxna då det begav sig verkade gilla Lizzy. Musiken är lätt att ta till sig och har mycket av folkmusikaliska inslag i sig. Jag minns inte exakt, men jag tror inte jag hängde på låset för att köpa skivan där och då. Det låg liksom inte för mig. 

Däremot kommer jag ihåg att vi var ett gäng som stod på kö hos en kille (Jan Åberg?) som hade plattan för man ville ju ha den inspelad på kassett. I det här inlägget så är det med originalversionen av skivan på vinyl som utgångspunkt jag gör alla jämförelser. 

Tanken på det här inlägget, eller ett inlägg över huvud taget kring det här, kom till mig för ett tag sedan då jag förgäves hade lyssnat på ett antal videoklipp på Youtube utan att hitta rätt version av en låt. Låten ifråga, "Baby drives me crazy" från plattan ovanför finns i ett antal versioner från ett antal olika år. Men nu var det så att jag hade original-versionen från vinyl-skivan inpräntad i hjärnan sedan många år tillbaka. INGET av de videoklipp jag tittat/lyssnat på är av samma klass som originalet. Det har förvisso många orsaker, men mer om det lite senare i texten. 


Men nu är det ju - och var - så att en skiva inte bara är en skiva. I synnerhet inte när det gäller en live-skiva. Jag är inte insatt i hur det fungerar, men efter att ha botaniserat lite kring skivan det handlar om i den här texten så förstår man ju att det inte bara är pang, på, där och då. Visst. Det finns säkert artister / band som kör rakt av och spelar in det och är nöjda så, men det är inte fallet här. För det första så har man tagit ljud från konserter som spänner över ett par, tre år, mellan 1976 till 1978, från i första hand två turnéer, "Johnny the fox" 1976 och "Bad reputation" 1977. För det andra så är det två konserter - 20-21/10 1977 - på Tower theatre i Darby, Philadelphia och tre konserter - 14-16 /11 1976 - på Hammersmith Odeon i London. (Enligt uppgifterna på bilden ovan så är det bara en låt som är tagen från 1978 - "Are You Ready".)

Konvolut från "Live and dangerous" LP.
Enligt samma uppgifter så är låten jag söker "Baby drives me crazy" på original-vinylen inspelad på Hammersmith Odeon den 15:e november 1976. Ett litet aber är dock att uppgifterna även säger att det gjordes tre konserter mellan den 14-16. Det verkar däremot som om man endast tog ljud från den 15:e, men det är högst osäkert. Enligt listan så står det ju för övrigt bara "november 1976" på alla låtar från Hammersmith Odeon, vilket ju ytterligare spär på min förvirring.

En mycket motsägelsefull uppgift är att Toronto, Kanada (märkt med rött) nämns på konvolutet som en av platserna där man spelat in och tagit ljud till "Live and dangerous". Men enligt andra källor * så stämmer inte detta. Då kan man ju fråga sig varför det står på skivan?

När jag sökte efter olika versioner så utgick jag ifrån det material som fanns på Youtube och lyssnade igenom en jäkla massa videoklipp, vilket ju var totalt fel väg att gå med tanke på hur många olika varianter det finns. Åtminstone sex tillfällen och sedan x antal olika videoklipp upplagda av mycket varierande kvalitet.

Det har däremot blivit mycket bättre på "tuben". Det är bara några år sedan som majoriteten av klippen som lades upp var av usel kvalité både ljud- och bildmässigt. Inte för jag vet, men jag kan tänka mig att det berodde på begränsningar hos sajten och deras servrar. Idag är tekniken mycket bättre och framför allt mycket snabbare. (I synnerhet den utrustning man har hemma.)

Men fortfarande beror ju kvaliteten på det man får sig till livs på YouTube hur uppladdaren ifråga har skött det hela. Främst ljudet kan vara av väldigt varierande status. Det är många faktorer, således, som kan göra (och gör) hur något man tar till sig på nätet ser ut eller låter. I första hand beror det på kvaliteten på materialet som läggs upp. I andra hand vad man själv har för utrustning. (Ljudet kan ju bli totalt olika beroende på vad man har för högtalare/hörlurar. Jag har även noterat att olika webbläsare påverkar detta.) 

Spelar man en vanlig vinyl-skiva på en bra anläggning med bra högtalare så är det en härlig upplevelse. Men tar man och spelar in samma skiva på en kassett, cd eller mp3-fil och spelar upp det på en mindre anläggning eller i en liten mp3-spelare så blir ju upplevelsen därefter. Jag vet inte så mycket om ljud. Men jag vet av egen erfarenhet att en analog uppspelning ger en fan så mycket "bättre" ljudupplevelse än en digital. 

Rundade, mjuka kurvor kontra fyrkantiga, hårda dito
Det jag lärt mig genom åren är att det analoga ljudet har ett större omfång, det vill säga högre toppar och djupare dalar. Det digitala är liksom kapat på topp- och dalar. Jag tror det beror på att den digitala tekniken är liksom "fyrkantig" och komprimerad. Ljudet blir ännu mer komprimerat om man tar det från en cd och konverterar det till mp3 eller något annat liknande ljudformat.  Om man tar en skiva, vilken som helst, och jämför mellan vinyl och cd-uppspelning så märker i varje fall jag - trots min begränsade hörsel - skillnaden. Det digitala ljudet låter hårt, plastigt och fyrkantigt.


För övrigt var plattorna liksom "mer" förr om åren...
När jag kommit så här långt, började jag inse att det inte handlar om digitalt kontra analogt. "Baby drives me crazy" låter fantastisk både på vinyl och cd. Det handlar inte heller om huruvida den som laddat upp material på Youtube varit full eller inte. Skälet till att jag inte kunnat hitta den "rätta" versionen som videoklipp är av en helt annan karaktär. Låt mig först säga att alla versioner jag lyssnat på naturligtvis är riktigt jävla bra, men det fattas liksom något. Först får den som är intresserad jämföra, sedan kommer en möjlig förklaring i slutet av denna text.


Ovan: Från oktober 1977 Tower theatre, Philadelphia. (Endast ljud). Från cd-skivan "Still dangerous", som jag kunnat läsa mig till kallas den "riktiga" live-plattan från den tiden. Inte vet jag, (har inte hört hela den skivan) men det visar hur snårigt det hela är.


Ovan: Från november (15:e?) 1976 på Hammersmith Odeon. (Endast ljud). Vad som sägs vara en sällsynt "soundboard-recording", vilket jag antar är mixerbordet. Enligt uppladdaren på tuben var "det så här det lät" den dagen...


Ovan: "Baby drives me crazy" från skivan "Live and dangerous". (Endast ljud). Vilket alltså enligt listan längre upp i texten är från november (15:e?) 1976 på Hammersmith Odeon. (Möjligen får ni spola fram till låten ifråga eftersom klippet innehåller hela skivan. Sorry för det.)

Det är så här jag minns den! 

Och om ni nu har orkat lyssna så kan ni ju inte påstå att det INTE är skillnad och dessutom är den här och den precis ovanför från exakt samma konsert samma dag. Är ni med? Det är alltså SAMMA LÅT men låter förbannat olika, eller hur?

Detta för mig till teorin om ost, skinka, korv och annat liknande. Nämligen så kallade "pålägg" eller overdub som det heter on english. Vad jag kunnat hitta så finns det två utsagor, eller "läger" om "Live and Dangerous": den ena är att plattan är "75 procent live" och den andra menar att den är "75 procent studioarbete" efteråt. Ja, fan vet. Plattan är hur som helst fantastisk och egentligen strunt samma hur, när, varför och så vidare. 

Jag ville veta hur det låg till, men fan vet om jag blivit klokare på kuppen...

OBSERVERA:
All fakta i texten kommer från Wikipedia och den utmärkta sajten http://www.thinlizzyguide.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar